En säljare ut i fingerspetsarna 

Vissa personer är födda med en talang som gör dem till duktiga säljare. De trivs med jobbet och kan få resultat där andra helt misslyckas. Sedan finns det också individer som lär sig knepen och hur man ska kunna nå ut till andra människor. De kanske inte har så stor talang till att börja med, men med de rätta riktlinjerna och en vilja att satsa allt så kommer de upp i bra resultat.

Woman having a test drive while salesperson standing besides car
Woman having a test drive while salesperson standing besides car

För att vara säljare handlar inte om att pracka på folk något de inte vill ha, man ska inte sälja is till eskimåerna. Istället är det fråga om att ta reda på kundernas behov eller önskningar och sedan uppfylla dessa med rätt vara eller tjänst. Det inkluderar en förmåga att se framåt och gärna förutse vilka invändningar som kan förväntas. Och sedan ha ett svar till hands som kan vända denna situation till något positivt.

Kommunikation och försäljning

All kontakt mellan två personer involverar kommunikation. Man kan till och med ha ett utbyte med små bebisar som inte ens kan prata ännu, för det finns flera olika sätt att kommunicera. Förutom det man säger så finns det också kroppsspråk och andra mindre tydliga tecken. Alla dessa kan man lära sig behärska, för att sedan använda dem på en daglig basis på jobbet. Att sälja är en konst, något som man kan lära sig och förfina. Du hittar mer information på hemsidan för Bisevo.

Ofta så tar företag själva kontakt med olika personer eller redan existerande kunder för att få till en handel eller ett avtal. Det är en kontinuerlig process där man hela tiden försöker utvidga sig och hitta nya kunder, samtidigt som det är mycket viktigt att ta hand om de som redan visat ett visst intresse. Dessa kategorier kan inte bemötas på exakt samma sätt, utan det gäller att kunna anpassa sig. Deras invändningar kommer också att vara olika, eftersom en existerande kund redan vet att man har bra varor eller tjänster att erbjuda. Man kan ta hjälp av Bisevo gällande invändningshantering av sälj.

Det lönar sig att investera i en bra utbildning eller uppdatering när det kommer till försäljning. Att skicka sina anställda på de kurser som finns, eller utnyttja andra former av information, är något som man kommer att få igen flera gånger om. Kommunikation är inte alltid så lätt, men det finns mycket man kan göra för att förbättra tekniken. Bland annat så är det inte alla som vet att om en person ler medan de talar i telefon så känner den andra personen av det. Små saker som kan göra stor skillnad, vilket får en att förstå att teknikerna är ännu viktigare.

Sälja i butiken

Det finns flera bra tips för hur man kan öka försäljningen i en butik, och vissa saker är verkligen intressanta. Färger, antal förpackningar och var varorna placeras på hyllan kan alla spela en roll i hur de upplevs av kunderna. Folk har en tendens att köpa samma saker som andra, så helst ska inte hyllorna vara helt fullpackade med varor. Det låter som en liten detalj, men den kan göra stor skillnad. Genom att tillämpa alla dessa tips kan en butik helt säkert öka sin försäljning flera gånger om. Läs i Metro om butikernas hemliga säljknep.

Som kund så kanske man inte vill tänka på hur butiker och försäljare manipulerar en. Men som nämnt tidigare så handlar det inte om detta, en kund ska inte luras eller övertalas att göra något som de inte vill. Istället är det en fråga om att förstå vad kunden önskar och behöver, för att sedan uppfylla detta.